22 Δεκ 2010

Για την πολιτική μας ταυτότητα

Η προπαγάνδα της εκδοχής, ότι οι τουρκοκύπριοι είναι Έλληνες που έχουν εξισλαμισθεί δεν είναι νέα, ξεκίνησε από το δεύτερο ήμισυ του περασμένου αιώνα, σε μια προσπάθεια να επαληθευθεί και ιστορικά, ότι ο κυπριακός λαός είναι μόνο οι Έλληνες κάτοικοι του νησιού, γι’ αυτό και νομιμοποιείται ο αγώνας τους για την ένωση Αυτή η άποψη επανέρχεται και στις μέρες μας. Δεν είναι λίγοι ελληνοκύπριοι που ασπάζονται αυτή την άποψη. Πρόσφατα κάποιος ελληνοκύπριος φοιτητής, μου έγραψε αυτή την άποψη και επέμενε, ότι εφόσον είναι Έλληνες που έχουν εξισλαμισθεί, πρέπει να τους το πούμε, να τους διαφωτίσουμε για να τους πείσουμε για το δίκιο του αγώνα μας, δηλαδή εφόσον είναι Έλληνες θα πρέπει να αγωνιστούν κι’ αυτοί για την προσάρτηση της Κύπρου στην Ελλάδα.
Θα αναφέρω επίσης ελληνοκύπριους ιστορικούς και λογοτέχνες της δεκαετίας του 1950, που υποστήριξαν με φανατισμό αυτήν την άποψη στο λογοτεχνικά τους κείμενα. Θα αναφέρω ένα παράδειγμα που διηγείται ο Κυριάκος Χατζηιωάννου, σε ένα από τα βιβλία του: συνάντησε στην Αμμόχωστο, ένα νεαρό κορίτσι που δούλευε στα δημόσια έργα. Μιλούσε πολύ καλά ελληνικά που ήταν δύσκολο να πει κάποιος ότι δεν ήταν Ελληνίδα. Όταν τη ρώτησε το όνομά της αυτή του το είπε. Στο άκουσμα του τουρκικού ονόματος της απάντησε ότι αυτή είναι Ελληνίδα, ότι θα πρέπει να βαφτιστεί και να παντρευτεί Έλληνα. Αυτή απέρριψε χωρίς ενδοιασμούς την πρόταση και μάλιστα διαπίστωσε πως την πρόσβαλε με την πρόταση του. Ο Κ. Χατζηιωάννου όμως, αντί να προβληματιστεί για την απόρριψη και το δικαίωμα της κοπέλας να επιλέγει την ταυτότητα της, οδηγήθηκε στο συμπέρασμα, ότι οι Τούρκοι της Κύπρου είναι Έλληνες που εξισλαμίσθηκαν και ότι θα πρέπει να τους διαφωτίσουμε πάνω σ’ αυτό το θέμα. Στο ίδιο συμπέρασμα για την καταγωγή των Τούρκων της Κύπρου καταλήγει και ο ιστορικός Κώστας Κύρρης.
Προς τους αναγνώστες μου, όμως, που έχουν την υπομονή να με διαβάζουν θα τους παραπέμψω σε ένα πολύ ενδιαφέρον μυθιστόρημα που έγραψε ο Ελβετός Μαξ Φρις και φέρει τον τίτλο «Στίλερ» (1), με το οποίο πραγματεύεται την ανθρώπινη ταυτότητα. Το έργο του Μ. Φρις που εκδόθηκε το 1954 αναφέρεται, όπως γράφει στο πίσω μέρος του εξωφύλλου, στο «αίνιγμα της ανθρώπινης ταυτότητας» και θεωρείται ένα από τα κορυφαία έργα της μεταπολεμικής λογοτεχνίας. Το πρόβλημα της επιλογής της ταυτότητας είναι το κεντρικό στοιχείο του έργου, όπως και η προσπάθεια της εξουσίας να επιβάλει την ταυτότητα σ’ ένα άνθρωπο που αρνιόταν να τη δεχτεί.
Το ζήτημα της ταυτότητας έχει ιδιαίτερη σημασία για την κυπριακή κοινωνία. Οι Έλληνες της Κύπρου βασισμένοι σ’ αυτές τις θεωρίες, παραγνώριζαν επιδεικτικά τον Τουρκικής καταγωγής πληθυσμό της Κύπρου, με αποτέλεσμα, όταν η Κύπρος ανέκτησε την ανεξαρτησία της, αυτή η νοοτροπία να συνεχίζεται χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ότι και οι Τούρκοι της Κύπρου είναι Κύπριοι και όχι ξένοι ή εξισλαμισθέντες Έλληνες. Τα γεγονότα του 1963, η προσπάθεια δια μέσου της βίας επιβολή της ένωσης, όπως και τα γεγονότα του 1974 δεν είναι άσχετα με τη σύγκρουση της κυπριακής και ελληνικής ταυτότητας και το ψυχολογικό διχασμό της προσωπικότητας του πολίτη της Κυπριακής Δημοκρατίας. Το 1959 ο επίσκοπος Κερύνειας Κυπριανός κάλεσε με επιστολή του το Ελληνικό Κοινοβούλιο να απορρίψει τις συμφωνίες Ζυρίχης-Λονδίνου όχι μόνο επειδή απέκλειαν την «ένωσιν», αλλά επειδή «θα είναι η ανάπτυξις δραστηριότητος προς δημιουργίαν κυπριακού πατριωτισμού…», με άλλα λόγια τον φόβιζε η δημιουργία άλλης ταυτότητας πέραν από την ελληνική που μέχρι τότε καλλιεργούσαν η εκκλησία και οι πολιτικοί ηγέτες. Όμως για να είμαστε αντικειμενικοί δεν πρέπει να τα φορτώνουμε όλα στην εκκλησία και στη δεξιά που υποστήριζαν τέτοιες αντι-ιστορικές θέσεις. Η ηγεσία του ΑΚΕΛ επίσης μιλούσε για την Ελληνική ταυτότητα του «κυπριακού λαού», γι’ αυτό και όταν η ΕΣΣΔ υποστήριξε την μετεξέλιξη του κυπριακού κράτους σε ομοσπονδιακό το Γενάρη του 1965, με ανακοίνωση της υποστήριξε, ότι «η ουσία του εθνικού προβλήματος δεν βρίσκεται στη δημιουργία χωριστής εθνικής οντότητας με ξεχωριστή εθνική συνείδηση». Με άλλα λόγια, έλεγε άμεσα, ότι μια ταυτότητα έχει ο κυπριακός λαός (εννοούσε μόνο τους Έλληνες της Κύπρου, οι Τούρκοι δεν ήταν κυπριακός λαός) –την Ελληνική και έτσι δεν τους ενδιέφερε η δημιουργία κράτους που θα δημιουργήσει ξεχωριστή ταυτότητα. Γι’ αυτό όταν με ψήφους του ΑΚΕΛ αντισυνταγματικά ιδρύθηκε η αποκαλούμενη «Εθνική Φρουρά», τα παιδιά των Ελλήνων Κυπρίων ορκίζονταν σεβασμό όχι στο σύνταγμα της Κύπρου αλλά της Ελλάδας και τον Βασιλέα των Ελλήνων η ηγεσία του ΑΚΕΛ το αποδέχθηκε χωρίς αντιδράσεις ως φυσιολογική κατάληξη.
Σήμερα, αν η ελληνοκυπριακή ηγεσία δεν κατορθώσει να ξεπεράσει την αντίληψη για την αποκλειστική κυριαρχία της ελληνοκυπριακής κοινότητας, αν δεν αποδεχθεί στην πράξη την πολιτική ισότητα των φυλετικών ομάδων και δεν καλλιεργήσει την κοινή ταυτότητα του Κύπριου πολίτη δεν μπορεί να εξέλθει από τους δαιδαλώδεις δρόμους της νομικής επιστήμης, -όπως έκανε ο Τ. Παπαδόπουλος- και θα θυσιάσει το δάσος για το δέντρο. Με το ζήτημα της καλλιέργειας κοινής ταυτότητας των πολιτών του νέου κράτους θα ασχοληθώ σε άλλο άρθρο.
Καλή χρονιά και ευτυχισμένος ο καινούργιος χρόνος. Εύχομαι ο νέος χρόνος να φέρει την πολυπόθητη λύση του κυπριακού και την εδραίωση της ειρήνης στη μικρή μας πατρίδα.

Κυριάκος Τζιαμπάζης
Εφημερίδα ΠΟΛΙΤΗΣ 22/12/2010

--------------------------------
(1)Στα ελληνικά κυκλοφόρησε το 2008 από τις εκδόσεις Κέδρος.

3 σχόλια:

Παναγιώτης πτωχόπουλος είπε...

Αγαπητέ Κυριάκο

Διάβασα το άρθρο σου στον ΠΟΛΙΤΗ (22/ 12 / 2010) και καταθέτω και μια δική μου άποψη πάνω στο συγκεκριμένο θέμα.
Αυτά που σου γράφω βασίζονται πάνω σε μια εργασία του Κώστα Κύρρη. Έχω προσθέσει και κάποιες δικές μου σκέψεις-απόψεις
που πιστεύω πως πηγάζουν από το πνεύμα της εργασίας.
Ίσως τα βρεις ενδιαφέροντα.

Καλές Γιορτές

Παναγιώτης Πτωχόπουλος

Αγαπητέ Κυριάκο

Διάβασα τους αναστοχασμούς σου για την πολιτική μας ταυτότητα στον πολίτη – 22/12/2010.

Κατ’ αρχήν η θέση μου, και είμαι σίγουρος πως είναι και δική σου, είναι πως ο κάθε άνθρωπος έχει το αναφαίρετο δικαίωμα να αυτοπροσδιορίζει την εθνική του ταυτότητα.
Βέβαια εθνικός αυτοπροσδιορισμός και φυλετική καταγωγή δεν πηγαίνουν πάντα μαζί.

Να μου επιτρέψεις όμως να διαφωνήσω με κάποια σημεία στους αναστοχασμούς σου.
Αποκαλείς προπαγάνδα την εκδοχή πως οι Τουρκοκύπριοι είναι εξισλαμισθέντες Έλληνες. Αναφέρεις μάλιστα πως και ο Κώστας Κύρρης καταλήγει στο ίδιο συμπέρασμα.
Από την άλλη εσύ αποκαλείς τους Τουρκοκύπριους τουρκικής καταγωγής πληθυσμό της Κύπρου.

Θα ήθελα εδώ να καταθέσω και μια άλλη άποψη.

Από ό,τι γνωρίζω εγώ την εποχή της κατάληψης της Κύπρου από τους Οθωμανούς (όχι Τούρκους) η κυπριακή κοινωνία ήταν πολυφυλετική – πολυπολιτισμική (όχι πολυεθνική γιατί τότε δεν υπήρχε εθνική ταυτότητα-συνείδηση). Αποτελείτο από Ελληνόφωνους Ορθόδοξους Χριστιανούς, δυτικούς καθολικούς (κυρίως Φράγκους και Ενετούς), Αρμένιους, Μαρωνίτες και άλλους. Αμφιβάλλω κατά πόσο οι Ελληνόφωνοι Ορθόδοξοι Χριστιανοί ήσαν πλέον η πλειοψηφία, μετά μάλιστα και τις εισροές που δέχτηκε η Κύπρος από τις περιοχές της Μέσης Ανατολής και της Μικράς Ασίας που είχαν καταληφθεί από τους Άραβες και τους Οθωμανούς.

Ο Κώστας Κύρρης, στον οποίο κάνεις αναφορά, γι’αυτή την περίοδο τα λέγει κάπως διαφορετικά από αυτά που του αποδίδεις. Αναφέρομαι συγκεκριμένα στην εργασία του
«Ανατομία του Οθωμανικού Καθεστώτος στην Κύπρο 1570 – 1878» που παρουσίασε στις 16/2/1982 στην Πύλη Αμμοχώστου στα πλαίσια του Λαϊκού Πανεπιστημίου που οργάνωνε ο Δήμος Λευκωσίας.

Σύμφωνα με τον Κύρρη οι Έλληνες (ελληνόφωνοι ορθόδοξοι χριστιανοί) ήσαν βαρύτατα δυσαρεστημένοι με την κακή μεταχείρηση (καταπίεση – εκμετάλλευση) και ήσαν έτοιμοι να συνεργαστούν με τους Οθωμανούς για να ελευθερωθούν από το βαρύ Ενετικό(και καθολικό) ζυγό. Το καθεστώς των Οθωμανών εθεωρείτο, κατά γενική ομολογία, πιο φιλελεύθερο από τα καθεστώτα της Χριστιανικής Δύσης και γι’ αυτό ήταν πιο ελκυστικό στους δουλοπάροικους. Μάλιστα είχαν πάει και αποστολές τους στην Πύλη ζητώντας τη βοήθεια των Οθωμανών. Μερικοί δε απ’ αυτούς που είχαν πάει ως απεσταλμένοι στην Πύλη πιάστηκαν και εκτελέστηκαν από τους Ενετούς.

Έτσι όταν τελικά οι Οθωμανοί ήρθαν στην Κύπρο οι δουλοπάροικοι(ορθόδοξοι χριστιανοί) συνεργάστηκαν ανοικτά μαζί τους εναντίων των Ενετών. Άλλωστε οι Οθωμανοί ήρθαν μετά από δικές τους επανειλημμένες προσκλήσεις για να τους ελευθερώσουν από τους Ενετούς.
Για να ανταμείψουν τους Ελληνόφωνους Ορθόδοξους Χριστιανούς οι Οθωμανοί εξέδωσαν φιρμάνι με το οποίο:
α) απαγορεύετο η παρουσία των Λατίνων στην Κύπρο
β) οι μόνες θρησκείες που επιτρέποντο στην Κύπρο ήσαν ο Ορθόδοξος Χριστιανισμός και το Ισλάμ.

Έτσι οι Λατίνοι της Κύπρου έπρεπε να επιλέξουν ανάμεσα στον ορθόδοξο χριστιανισμό και το ισλάμ. Οι πιο πολλοί επέλεξαν να γίνουν ορθόδοξοι χριστιανοί. Αρκετοί όμως επέλεξαν να γίνουν μουσουλμάνοι, για να διατηρήσουν τα προνόμοια τους.

(συνέχεια στο σχόλιο 2)

Παναγιώτης Πτωχόπουλος είπε...

(συνέχεια από το σχόλιο 1)

Επομένως συμφωνα με τον Κύρρη οι Μουσουλμάνοι της Κύπρου(Τουρκοκύπριοι) στη συντριπτική πλειοψηφία τους είναι εξισλαμισθέντες Λατίνοι και όχι Έλληνες.

Βέβαια μεγάλες εισροές είχε και η κοινότητα των ελληνόφωνων ορθόδοξων χριστιανών γιατί οι πλειοψηφία των Λατίνων επέλεξε τον ορθόδοξο χριστιανισμό. Οι Λατίνοι αυτοί μάλιστα κυριάρχησαν μέσα στην κοινότητα των ορθόδοξων χριστιανών σε βάρος των δουλοπάροικων γιατί ο ανταγωνισμός ήταν πολύ άνισος υπέρ τους.
Έτσι οι Λατίνοι επέβαλαν τις μνήμες και αντιλήψεις τους για τα γεγονότα που σχετίζοντο με τον ερχoμό των Οθωμανών στην Κύπρο καθώς και για όλα όσα συνέβησαν κατά την περίοδο της Οθωμανικής κατοχής της Κύπρου.

Έτσι οι Ελληνοκύπριοι, με κυρίαρχες τι μνήμες και αντιλήψεις των Φραγκολεβαντίνων και όχι των δουλοπάροικων, αντί να ευγνωμονούν τους Οθωμανούς που τους έσωσαν από τους Ενετούς(Λατίνους) μιλούν για εισβολή των Τούρκων(Οθωμανών) το 1570, κατάληψη της Κύπρου, σφαγές, λεηλασίες και πολλά άλλα.

Προσωπικά στοιχηματίζω πως τις πιο πολλές σφαγές και λεηλασίες εναντίων των Λατίνων τις έκαναν οι δουλοπάροικοι που είχαν συνταχθεί με τους Οθωμανούς. Αυτοί είναι που τους είχαν μεγάλο άχτι λόγω της μακροχρόνιας κακομεταχείρησης και εκμετάλλευσης. Άλλωστε ο οθωμανικός στρατός που ήρθε στην Κύπρο αριθμούσε μόλις 2779 άνδρες και δεν θα μπορούσε να κάνει τόσα πολλά. Οι αριθμοί του οθωμανικού στρατού φούσκωσαν από τους ντόπιους που συντάχθηκαν μαζί τους και οι οποίοι υποθέτω πως θα έκαναν και τα περισσότερα για να βγάλουν το άχτι τους.

Οι Λατίνοι, και αυτοί που εξισλαμίσθησαν και αυτοί που επέλεξαν τον ορθόδοξο χριστιανισμό, αρχικά συνεργάζοντο μεταξύ τους λόγω της κοινής καταγωγής και της κοινής επιθυμίας τους για επιστροφή στα παλιά. Μαζί συνέχισαν να είναι οι άρχοντες της Κύπρου σε συνεργασία με την οθωμανική διοίκηση. Με την πάροδο του χρόνου όμως και την εδραίωση της οθωμανικής κυριαρχίας στην Κύπρο οι δεσμοί αυτοί εξασθένησαν. Σταδιακά ξεχάστηκαν εντελώς η κοινή καταγωγή και οι κοινές επδιώξεις και άρχισε ο ανταγωνισμός ανάμεσα στις δύο ομάδες-κοινότητες.
Η προσωπική μου άποψη είναι πως αυτό μαζί με κυρίως δύο άλλους παράγοντες οδήγησε στην αρνητική στάση των Ελληνοκυπρίων απέναντι στους Τουρκοκύπριους. Οι δύο άλλοι παράγοντες που εγώ θεωρώ πως συνέτειναν στη δημιουργία αυτής της αρνητικής στάσης είναι:
α) η λανθασμένη αντίληψη πως οι Τουρκοκύπριοι είναι απόγονοι των βάρβαρων
Τούρκων εισβολέων και επομένως κατακτητές-έποικοι, με απότελεσμα να
θεωρούνται παρείσακτοι και ξένο σώμα στην κυπριακή κοινωνία
β) η επικράτηση ανάμεσα στους Ελληνοκύπριους της φραγκολεβαντίνικης
μνήμης-αντίληψης για τα γεγονότα γύρω από την οθωμανική κατάληψη-κατοχή της
Κύπρου με αποτέλεσμα την πικρία για τις απώλειες και την αντιπάθεια-μίσος
γι’ αυτούς που τις προκάλεσαν.

Ο μόνος τρόπος να ξεπεραστούν αυτές οι αντιλήψεις είναι να μάθουμε όλοι οι Κύπριοι την πραγματική ιστορία μας γι’ αυτή την περίοδο.

Φιλικά

Παναγιώτης Πτωχόπουλος

αντιεγγλεζος είπε...

δεν υπαρχει κυπριακος λαος αγγλοδουλοι προπαγανδιστες