21 Ιουν 2011

Η εκκλησία υπονομεύει την κρατική οντότητα

Αρθρογραφώ από το 1974 σε εφημερίδες και περιοδικά της Κύπρου. Σ’ αυτά τα 37 χρόνια έγραψα μόνο ένα άρθρο για τον αρχιεπίσκοπο της Κύπρου στις 10 Μαΐου του 2008 με τίτλο «Ένας φασίζων αρχιεπίσκοπος». Γι’ αυτό το άρθρο εισέπραξα από ένα αγνώστων στοιχείων «πολίτη» (δεν είχε την τόλμη να αποκαλύψει το όνομα του) αρκετές βρισιές από τηλεφώνου. Αυτό βέβαια δεν έχει καμιά σημασία για μένα, παρόλο που αυτό το γεγονός προσδιορίζει την κουλτούρα κάποιων πολιτών. Αυτό που θέλω να πω είναι, ότι συστηματικά αποφεύγω να ασχολούμαι με τον αρχιεπίσκοπο και τις δηλώσεις του. Δεν επιθυμώ να προσδίδω κύρος, σε κάποιον που δεν μπορεί να το κερδίσει με τις δικές του δυνάμεις, σ’ έναν πολίτη που «ούτε επιστολή δεν είναι σε θέση να γράψει», όπως είπε και κάποιος γνωστός θεολόγος. Δυστυχώς όμως, τόσο οι μπλε όσο και οι κόκκινοι, με κάθε ευκαιρία δίνουν «λόγο» στον αρχιεπίσκοπο. Θα τον επισκεφθούν για να ακούσουν την άποψη του και να του πουν, ότι έχει κάθε δικαίωμα να αρθρώνει λόγο για το «εθνικό»(εθνικό γιατί;) θέμα. Κι΄ αυτός ως «εθνάρχης» με τα κόκκινα και χρυσά άμφια, ως άλλος βυζαντινός αυτοκράτορας θα συμπεριφερθεί με τον γνωστό καλογερίστικο τρόπο. Παράλληλα, οι πολιτικοί είτε μπλε είτε κόκκινοι θα του ζητήσουν τον άμβωνα για να εκφέρουν τον πολιτικό τους λόγο. Θεωρούν ότι η παρουσία τους στην εκκλησία, η εκφώνηση λόγων από το μικρόφωνο της εκκλησίας δίνει βαρύτητα στο λόγο τους. Ίσως κάποιοι πολιτικοί της δεξιάς να ενεργούν με αυτό τον τρόπο, να είναι μέρος της πολιτικής τους κουλτούρας, αλλά μόνο στο χώρο της φαντασίας μπορεί κάποιος να σκεφτεί τη νομιμοποίηση της θρησκείας στο χώρο της κομουνιστικής αριστεράς. Να βλέπει τον Δημήτρη Χριστόφια να απαγγέλλει από τον άμβωνα το «Πιστεύω», ένα πολίτη που ισχυρίζεται ότι είναι κομουνιστής. Υπογραμμίζεται το «ισχυρίζεται» γιατί λογικά δεν είναι συμβατή η ταυτότητα του κομουνιστή με την ταυτότητα του θρησκευόμενου. Τότε σε ποια «Πιστεύω» πιστεύει; Του κομουνισμού ή της χριστιανικής ορθόδοξης θρησκείας; Να γίνει αποδεχτός ο ισχυρισμός ότι, αυτή η συμπεριφορά προσδιορίζει άγνοια; Αλλά το ζητούμενο είναι, αν ένας τέτοιος λόγος συμβάλλει στην άμβλυνση του θρησκευτικού φανατισμού. Ο λόγος, όπως υποστήριξε ο Hegel είναι πάντοτε αρθρωμένος σε έννοιες και συγκροτεί την εννοιακή πράξη αυτοκατανόησης και συμβάλλει αποφασιστικά σε ανάλογη συμπεριφορά από τους πολίτες. Στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι φανερό ότι, ο προεδρικός λόγος και συμπεριφορά αυξάνει την επιρροή της θρησκοληψίας ανάμεσα στην ελληνοκυπριακή κοινωνία.
Είναι προσωπική επιλογή του Προέδρου να είναι θρησκευόμενος και είναι σεβαστό το δικαίωμα του. Όμως άλλο το ένα και άλλο να στρώνεις το χαλί στην εκκλησιαστική ηγεσία για πολιτικές παρεμβολές. Τέτοιες συμπεριφορές, τόσο από τον Πρόεδρο, όσο και από άλλους πολιτικούς ηγέτες, δημιουργούν το αναγκαίο πολιτικό κλίμα για πολιτικές παρεμβάσεις του αρχιεπισκόπου και των άλλων ιεραρχών στην πολιτική ζωή της χώρας. Ας λεχθεί πιο απλά: ο αρχιεπίσκοπος παρεμβαίνει γιατί του παραχωρούν το δικαίωμα οι πολιτικοί. Όταν οι δηλώσεις του αρχιεπισκόπου τους ευνοούν πολιτικά τις επικροτούν, όταν είναι δυσμενείς τις καταδικάζουν και του υποβάλλουν να ασχολείται μόνο με το θρησκευτικό του έργο. Όμως δεν είναι μόνο οι πολιτικοί που ενθαρρύνουν τον αρχιεπίσκοπο να παρεμβαίνει στην πολιτική ζωή: τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, θεληματικά ή άθελα τους χορεύουν στο σκοπό που παίζει ο αρχιεπίσκοπος. Κάθε λόγος του αρχιεπισκόπου προβάλλεται με προτεραιότητα από τα ηλεκτρονικά ΜΜΕ, αλλά και με πρωτοσέλιδα από τα έντυπα.
Έχω ακούσει πολλές φορές τους πολιτικούς μας να καταδικάζουν τους σημερινούς κυβερνώντες της Τουρκίας, οι οποίοι προσπαθούν να αυξήσουν τον θρησκευτικό φανατισμό ανάμεσα στους τουρκοκύπριους, οικοδομώντας παντού τζαμιά. Όμως από την άλλη, τα ίδια πολιτικά πρόσωπα κλείνουν τα μάτια στο γεγονός, ότι οι εκκλησίες φυτρώνουν σε κάθε γειτονιά, όπως τα περίπτερα. Κανένας πολιτικός σχηματισμός δεν διαμαρτύρεται γι’ αυτή την πολιτική της εκκλησιαστικής ηγεσίας που εμπερικλείει κινδύνους να μετατραπεί η ελληνοκυπριακή κοινωνία σε θρησκόληπτη φονταμενταλιστική ομάδα, με επικίνδυνες συνέπειες για το μέλλον της χώρας. Οι τοπικές αρχές και το κράτος κλείνουν τα μάτια σ’ αυτή τη δραστηριότητα που αναιρεί τον ισχυρισμό για μετασχηματισμό της κυπριακής κοινωνίας σε ευρωπαϊκή. Ποτέ δεν εμφανίστηκε στα ΜΜΕ ευρωπαίος πολιτικός ηγέτης να απαγγέλλει το «Πιστεύω» ή άλλο ευαγγελικό κείμενο ή να εκφωνεί πολιτικούς λόγους στις εκκλησίες. Οι Κύπριοι μπορεί να μην έζησαν το διαφωτισμό και τη συνεπακόλουθη νεοτερικότητα, αλλά σήμερα είναι ενταγμένοι στη μεγάλη ευρωπαϊκή οικογένεια που στηρίζεται σε αρχές και αξίες της νέο-νεοτερικότητας, διαμορφώνει οράματα στα οποία οπωσδήποτε δεν περιλαμβάνονται οι αρχές των θρησκευτικών δογμάτων.
Είναι καιρός να απογαλακτιστεί η πολιτική ηγεσία από την επιρροή της εκκλησίας. Η ανεξιθρησκία στην Κυπριακή Δημοκρατία είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη, οι εκκλησιαστικοί ηγέτες δεν έχουν κανένα ρόλο να διαδραματίσουν στην πολιτική ζωή, ούτε ακόμα και σε εγκαίνια κρατικών έργων. Φανταστείτε με τη ρύθμιση του πολιτικού προβλήματος της χώρας, τι ρόλο θα έχει ο αρχιεπίσκοπος και οι επίσκοποι σε έργα που θα εγκαινιάζονται από τους κρατικούς άρχοντες, οι οποίοι πιθανόν να είναι μουσουλμάνοι. Αναμειγνύοντας τους καλόγηρους, τους μουφτήδες και τους ηγέτες των άλλων θρησκευτικών δογμάτων στην πολιτική ζωή, το στοίχημα του ενωμένου ομοσπονδιακού κράτους υπονομεύεται σοβαρά, όπως και το μέλλον της κυπριακής κοινωνίας ως ενιαίας οντότητας.

13 σχόλια:

Ανδρέας είπε...

Έχω διαβάσει το κείμενο σου. Είναι τολμηρό αλλά και προσεκτικό. Δεν είναι πολλοί αυτοί που τα βάζουν με αυτόν τον τρόπο με τον αρχιεπίσκοπο, τη θρησκεία και τους θρησκευόμενους. Να είσαι έτοιμος όμως, να δεχτείς τα πυρά από τους κάθε λογής φανατικούς και υπερασπιστές των ελληνοχριστιανικών ιδεωδών. Δυστυχώς η κοινωνία μας δε μπορεί να δεχτεί απόψεις ενάντια στη θρησκεία πόσο μάλλον όταν αυτό ενισχύεται από τον αριστερό πρόεδρο!
Ανδρέας

Ανώνυμος είπε...

τουρκοπροσκυνημενε κοκκινε διχοτομιστη οταν ηταν ο μουσκος σας ο αρχιπροδοτης αυτος που καλεσε τα αδελφια ας να εισβαλλουν η εκκλησια ειχε πολιτικο ρολο.τωρα που εφαρμοσατε κομμουνισμο και πινετε το αιμα του λαου προσπαθειτε να αφανισετε την εκκλησια.αλλα τι λεω δαμαι αφανισατε τον λαο με φορους ακριβεια ανεργια εγκλημα λαθρομεταναστευση.εννα αφηκετε την εκκλησια ησυχη?το πραξικοπημα σχεδιαζεται και θα εκδηλωθει και θα αφανισει τους κοκκκινους εαν δν παραιτηθει ο αρχιπροδοτης αλλοδαπος σας προεδρος.αλλιως θα καλεσουμε το νατο να επεμβει για να σωθει η κυπρος απο τον κομμουνισμο και την τουρκια σου.

Χρήστος Χατζήπαπάς είπε...

Συμφωνούμε απόλυτα
Χρ

Damianos Lampidonitis, είπε...

Αγαπητέ Κυριάκο,

σ’ ευχαριστώ πολύ για το υπέροχο άρθρο με τίτλο: «Η εκκλησία υπονομεύει την κρατική οντότητα», λόγω και του πρωταγωνιστή υπερήρωα που επίλεξες, με τον οποίο, ειρήσθω εν παρόδω, προσωπικά ασχολούμαι συστηματικά. Για τους λόγους, όμως, που κι εσύ αναφέρεις: βρισιές, τηλεφωνήματα, πρόσδοση κύρους και βαρύτητας στη φαιδρότητα κ.α., αποφεύγω συνειδητά ν’ αρθρογραφώ δημοσίως στις εφημερίδες για το συγκεκριμένο υποκείμενο (χώρια του ότι βωμολοχώ κι αρκετά κάθε φορά που καταφέρομε εναντίον του), περιοριζόμενος έτσι στη δημοσίευση Σημειώσεων στο Facebook για τους φίλους μου (σε παραπέμπω αν θες να τις διαβάσεις, αν δεν το έκανες ήδη).

Με την άδειά σου λοιπόν, λόγω, όπως ήδη θα έχεις αντιληφθεί, της πολύ ιδιαίτερης «αδυναμίας και αγάπης μου» στον παιδικό αυτό ήρωα των κινουμένων σχεδίων, θα επιθυμούσα ν’ αναρτήσω αυτούσιο και το δικό σου κείμενο εκεί.

Φιλικά,
Δαμιανός.

Ξένια Γ. Κωνσταντίνου είπε...

κ. Τζιαμπάζη το άρθρο σας είναι εξαιρετικό και με βρίσκει απόλυτα σύμφωνη !

Θουκής Θουκιδίδης είπε...

Κυριάκο
Ωραίο το άρθρο. Η τελευταία παράγραφος είναι η ουσία. Ξέρουν οι παπάδες ότι με την λύση χάνουν το παιγνίδι . Για αυτό αντιδρούν.

Θουκής Θουκιδίδης
Πρόεδρος Νεοκυπριακού Συνδέσμου

Ζήνων Σταυρινίδης είπε...

Εξαιρετικό!
Ζήνων Σταυρινίδης
Καθηγητής στο LSE

Ιάκωβος Ζαχαριάδης είπε...

Εγώ θα του έβαζα τίτλο φασίζων αρχιεπίσκοπος άρθρο 2
Το κείμενο κυρίως αναλώνεται στην λανθασμένη συμπεριφορά των πολιτικών και του προέδρου να δίνουν υπόσταση και λόγο στον αρχιεπίσκοπο . Η υπονόμευση της κρατικής οντότητας είναι συμπέρασμα δικό σου που διαφωνώ αλλά στο κείμενο επέρχεται ως αναφορά/συμπέρασμα. Δεν ανέπτυξες ενέργειες και πράξεις που να δείχνουν την υπονόμευση.
Ιάκωβος Ζαχαριάδης

Αντώνης Κουρσουμπάς είπε...

Κυριάκο, πολύ καλό το άρθρο σου! Αυτό όμως που με παραξενεύει, κρίνοντας όσα στην αρχή αναφέρεις, αλλά και κάποια από τα σχόλια των αναγνωστών σου, είναι η διστακτικότητα και η δειλία με την οποία αντιμετωπίζει η κυπριακή κοινωνία την κριτική απέναντι σ’ ένα τόσο έξαλλο άνθρωπο, που τυγχάνει να είναι ο ανώτερος εκπρόσωπος ενός απόλυτα αναχρονιστικού θεσμού (εκκλησία) στον τόπο μας.
Αν σκεφτούμε μόνο το ρόλο που έπαιξε στα πρόσφατα γεγονότα της εκλογής προέδρου της Βουλής, όπως και τον αυταρχικό τρόπο αντιμετώπισης των απεργών της ΚΕΟ (δίκην εργοστασιακού manager), νομίζω ότι η στάση όλων όσων στέκονται απέναντι του, είτε στο ζήτημα της λύσης, είτε σε ζητήματα εκσυγχρονισμού της κοινωνίας μας (μεταναστευτικό κλπ), είναι κάτι περισσότερο από ασυγχώρητη. Αν εξαιρέσουμε κάποιους ελάχιστους δημοσιογράφους του ΠΟΛΙΤΗ που με την κριτική τους πραγματικά τον αποδομούν, (ίσως βέβαια και κάποια άλλα σποραδικά δημοσιεύματα σαν το δικό σου που πιθανόν να μου διαφεύγουν), πιστεύω τελικά ότι οι υπόλοιποι όχι μόνον τον συνερίζονται αλλά τον επικροτούν και τον χαϊδεύουν υποτασσόμενοι δυστυχώς στην πολιτική και οικονομική του παντοδυναμία!!

Vic Dimitri είπε...

Κυριάκο,
Θερμότατα συγχαρητήρια για το εξαίσιο άρθρο σου.
Με εκτίμηση.
Vic Dimitri
Fisher Phillips (Chartered Accountants)
Tel: 020 7483 6100
Fax: 020 7435 0152
Summit House, 170 Finchley Road , London NW3 6BP
www.fisherphillips.co.uk

Vic Dimitri είπε...

Κυριάκο,
Θερμότατα συγχαρητήρια για το εξαίσιο άρθρο σου.
Με εκτίμηση.
Vic Dimitri
Fisher Phillips (Chartered Accountants)
Tel: 020 7483 6100
Fax: 020 7435 0152
Summit House, 170 Finchley Road , London NW3 6BP
www.fisherphillips.co.uk

Vic Dimitri είπε...

Κυριάκο,
Θερμότατα συγχαρητήρια για το εξαίσιο άρθρο σου.
Με εκτίμηση.
Vic Dimitri
Fisher Phillips (Chartered Accountants)
Tel: 020 7483 6100
Fax: 020 7435 0152
Summit House, 170 Finchley Road , London NW3 6BP
www.fisherphillips.co.uk

Ανώνυμος είπε...

κυριε τουρκοσπορε οτι και να κανετε εσεις οι νεοταξιτες η κυπρος θα παραμεινει ελληνικη και χριστιανικη.η νετα ταξη πραγματων εσας των ιλλουμινατε δηλαδη η παγκοσμιοποιηση δεν θα νικησει στην κυπρο.καποτε το ακελ σαν αντιπολιτευση διαδηλωνε εναντια στην παγκοσμιοποιηση .σημερα το ακελ καταδυναστευει την κυπρο εξοντωνει καθε ελευθερη φωνη και εποικιζει την κυπρο με βρωμοραστες με στοχο την αλλαγη του δημογραφικου του νησιου.οτι κανουν τα αδερφια σου δηλαδη τους οποιος ο μουσκος σας καλεσε για να σφαξουν το λαο.το ακελ καταπινει το αιμα του εργατη και δινει τα λεφτα του φορολογουμενου στους αλλοδαπους εισβολεις.θανατος σε καθε ακελικο.ο καιρος εφτασε!ζητω η επανασταση.θανατος σε ολους τους ξενους και πρωτα στους ξενοφερτους κομμουνιστας!ελευθερια στην κυπρο απο τον κομμουνιστικο ζυγο.κατω η χουντα/.ψωμι παιδειαελευθερια μονο για τους ελληνε.εξω καθε τουρκος απο την πατριδα μου.ειναι εισβολεις στην πατριδα μου.να πανε σπιτι τους.δεν εχουν θεση αλλε ςθρησκειες στον τοπο μου.ουτε η αθειστικη θρησκεια του ακελ που ευθυνεται για την σφαγη της μιση οικουμενης.βλεπε μαο.σταλιν.κοκκινοι χμερ,τσαουσεσκου,χριστοφιας,μουσκος