7 Φεβ 2011

κε Χριστόφια: επανέφερε τον κυπριακό εθνικό ύμνο. Μπορείς;

Μπορεί ο κ. Δ. Χριστόφιας να αλλάξει τον Εθνικό Ύμνο που τώρα είναι ο ελληνικός και να επαναφέρει εκείνον που έπαιξε(1), όταν ο Πρόεδρος Μακάριος πήγε στις ΗΠΑ, στην
Τουρκία και στο Λίβανο και τον οποίο από κοινού καθιέρωσαν ο Πρόεδρος και ο Αντιπρόεδρος το 1960; Έχω σοβαρές επιφυλάξεις, πρώτα αν έχει την πολιτική βούληση και δεύτερο αν είναι σε θέση να προχωρήσει σε τέτοιο βήμα με τους πολιτικούς συμμάχους που έχει επιλέξει, λαμβάνοντας υπόψη την πολιτική των συμβιβασμών και υποχωρήσεων που ακολουθεί έναντι τους. Η αλλαγή εθνικού ύμνου θα σήμαινε αποφασιστικότητα, επιθυμία επίλυσης του προβλήματος το ταχύτερο δυνατόν. Η αλλαγή θα άνοιγε νέους δρόμους επικοινωνίας με την άλλη κοινότητα, θα ήταν μια απόδειξη της πλήρους απεξάρτησης από τα εθνικιστικά οράματα που καθιέρωσε ο Μακάριος μετά την αποχώρηση των τουρκοκυπρίων από τα όργανα της Κυπριακής Δημοκρατίας. Θα βοηθούσε σε μεγάλο βαθμό τις δυνάμεις των τουρκοκυπρίων που αγωνίζονται κάτω από αντίξοες συνθήκες για την επανένωση του κράτους, στη βάση της δικοινοτικής ομοσπονδίας και της πολιτικής ισότητας. Τέτοιο βήμα θα ενδυνάμωνε τις φωνές που ζητούν άμεσο «απογαλακτισμό» από την Τουρκία και τη σωτηρία της τουρκοκυπριακής ταυτότητας.
Η καθιέρωση του ελληνικού εθνικού ύμνου είναι απόδειξη, ότι η Κυπριακή Δημοκρατία μετατράπηκε από το 1966 από δικοινοτικό κράτος, σε ελληνική Κυπριακή Δημοκρατία. Η καθιέρωση του εθνικού ύμνου της Ελλάδας από την Κυπριακή Δημοκρατία δεν έχει καμιά σχέση με το «Δίκαιο της ανάγκης», με το κενό εξουσίας που δημιουργήθηκε μετά την αποχώρηση των τουρκοκυπρίων από τα όργανα εξουσίας. Η καθιέρωση του ελληνικού εθνικού ύμνου είναι μια καθαρά εθνικιστική πράξη, στην οποία προχώρησε ο Μακάριος για να επιβεβαιώσει την «ελληνικότητα» της Κύπρου. Ήταν κατά τη γνώμη του ένα βήμα προς την ένωση. Το ΑΚΕΛ τότε δεν έβγαλε «τσιμουδιά» γιατί και το ίδιο διακήρυσσε στη διαπασών για την εθνική συνείδηση των ελληνοκυπρίων και το δικαίωμα αυτοδιάθεσης-ένωσης. (Τώρα δεν έχουμε δικαίωμα αυτοδιάθεσης; Ρητορικό το ερώτημα, αλλά γίνεται για να αποδειχθεί, ότι η πολιτική των ηγετών της ελληνοκυπριακής κοινότητας στηρίχθηκε σε παραποίηση διεθνών αρχών και αξιών και στην εξαπάτηση της ελληνοκυπριακής κοινωνίας). Η καθιέρωση του ελληνικού εθνικού ύμνου αποδεικνύει τη διχασμένη προσωπικότητα του κυπριακού κράτους, (σε ελληνικό και κυπριακό) και, η οποία δημιουργεί ανάλογες ψυχολογικές επιδράσεις στην κυπριακή κοινωνία.
Ο κ. Χριστόφιας απαιτεί, όπως σε περίπτωση διεθνούς διάσκεψης θα πρέπει να αντιπροσωπευθεί οπωσδήποτε η Κυπριακή Δημοκρατία. Αλλά τίθεται το ερώτημα: ποια Κυπριακή Δημοκρατία; Η ελληνοκυπριακή με τον ελληνικό εθνικό ύμνο και τα συναφή ελληνικά κρατικά σύμβολα ή η δικοινοτική του 1960; Η Κυπριακή Δημοκρατία θεωρητικά «εκπροσωπεί» και τις δυο κοινότητες ή τουλάχιστον έτσι ισχυρίζονται οι ηγέτες της ελληνοκυπριακής κοινότητας. Ο εθνικός ύμνος όμως της Κυπριακής Δημοκρατίας που καθιέρωσε ο Μακάριος και δεν κατάργησε ο κ. Χριστόφιας, εκπροσωπεί τους τουρκοκύπριους; Εκπροσωπεί του Μαρωνίτες, τους Λατίνους και τους Αρμενίους; Ο Κύπριος Πρόεδρος χρησιμοποιεί στις επίσημες επισκέψεις του σε ξένα κράτη ένα εθνικό ύμνο που δεν εκπροσωπεί την Κυπριακή Δημοκρατία, ενώ ορκίστηκε πίστη και σεβασμό στο σύνταγμα και τους νόμους της. Δεν «είναι δυνατόν αυτός ο τόπος να επιβιώσει, όταν η νομιμοφροσύνη και η αφοσίωση των Κυπρίων βρίσκεται αλλού, έξω από την Κύπρο. Και ο προσανατολισμός του Κύπριου προς την Κύπρο παρά την Ελλάδα και την Τουρκία δεν τον κάμνει πολιτιστικά λιγότερο Έλληνα ή Τούρκο. Τον φέρνει όμως πιο κοντά στην ιδέα του Κύπριου πολίτη, έννοια χωρίς την οποία δε μπορεί να υπάρξει το Κυπριακό Κράτος» («13 απαντήσεις σε 13 ερωτήματα», από βιβλιάριο του Νεοκυπριακού Συνδέσμου, σελ. 13. Χρόνος έκδοσης δεν αναφέρεται). Ποια ταυτότητα κράτους προβάλλει ο Κύπριος Πρόεδρος, όταν επίσημα επισκέπτεται άλλα κράτη, όταν παιανίζει ο εθνικός ύμνος ενός άλλου κράτους; Στα τρία χρόνια που είναι στην εξουσία έδωσε κάποιες εξηγήσεις στους ομολόγους του για τη χρήση του ελληνικού εθνικού ύμνου;
Είναι γεγονός, ότι μέχρι σήμερα ο κ. Δ. Χριστόφιας δεν άγγιξε κανένα από τα κάστρα που ανοικοδόμησε ο εθνικισμός εδώ και δεκαετίες. Η αριστερά ανερχόμενη στην εξουσία συμβιβάστηκε μ’ αυτά, άφησε πίσω τις πολιτικές απαιτήσεις που πρόβαλλε στο παρελθόν, τις ξέχασε στη δίνη της απόλαυσης της εξουσίας, και στους συμβιβασμούς με τους συνέταιρους της μετατρεπόμενη σε κατεστημένο, σε καθεστηκυία τάξη. Κάποιος δυνατόν να υποβάλει την ερώτηση: τώρα που είναι εκλογές συμφέρει στο ΑΚΕΛ να προχωρήσει ο Πρόεδρος σε τέτοια ριζοσπαστικά βήματα, ανοίγοντας μέτωπο νέων αντιπαραθέσεων; Μα αν ο πρόεδρος και το ΑΚΕΛ θέλουν να αποδείξουν ότι εμπνέονται από οράματα τα οποία είναι αποφασισμένοι να υλοποιήσουν, τα οποία μπορούν να μετατραπούν σε οράματα όλων των Κυπρίων, αυτή είναι η κατάλληλη ώρα. Κατέχουν την εξουσία, αυτοί αποφασίζουν για το μέλλον της χώρας, έχοντας την νομιμότητα της εκλογής του Προέδρου από το λαό. Ας αφήσουν στο περιθώριο το στενό κομματικό συμφέρον, τις πολιτικές σκοπιμότητες, τις προσπάθειες να αποδείξουν ότι δεν είναι λιγότερο έλληνες από τους έλληνες, πολιτική που τους σπρώχνει στον εθνικισμό, ας περιθωριοποιήσουν την «εθνική τους ταυτότητα» που είναι κατάλοιπο του αλυτρωτισμού και ας προχωρήσουν με σταθερά βήματα προς το μέλλον. Οι εκλογές δεν μπορούν να αποτελέσουν ανασταλτικό παράγοντα αλλά αφετηρία για ρήξη με το εθνικιστικό παρελθόν και για ριζοσπαστικές πολιτικές. Εξάλλου, αυτοί που θα αντιδράσουν, είναι αυτοί που ντύνονται στα μαύρα και ροπαλοφορούν στους δρόμους, είναι οι Χρυσαυγίτες και οι ακραίοι εθνικιστές, είναι αυτοί που ονειρεύονται ένα καθαρά ελληνοκυπριακό κράτος, είναι οι υποστηρικτές τις διχοτόμησης. Αν μ’ αυτούς θα πρέπει να συμβιβαστεί η ηγεσία της αριστεράς, τότε αυτός ο τόπος δεν έχει καμιά προοπτική επιβίωσης.

Κυριάκος Τζιαμπάζης
Εφημερίδα ΠΟΛΙΤΗΣ 10/02/2011

-----------------------
Σημ.(1), Ο κρατικός Ύμνος της Κυπριακής Δημοκρατίας γραμμένος από τον Σόλωνα Μιχαηλίδη κατόπιν παραγγελίας του Μακάριου, πιθανόν το 1963, παίχτηκε μόνο μία και μοναδική φορά! Μπορείς να τον ακούσεις με κλικ στον παρακάτω σύνδεσμο:
Κρατικός Ύμνος Κυπριακής Δημοκρατίας

32 σχόλια:

strovoliotis είπε...

Και ποιός ήταν ο τότε εθνικός ύμνος; Κάτι είχα ακούσει για την 9η του Μπετόβεν;

Τάκης Μιχαήλ είπε...

Αγαπητέ μου Κυριάκο,
Το πιο πάνω άρθρο σου, είναι το πιο δυνατό από όσα, ίσως, έχουν γραφεί για το συγκεκριμένο θέμα. Λεω «ίσως» γιατί πιστεύω ότι είναι και το μόνο.
Μπορεί; Θα τολμήσει;
Όταν δε τολμά να επαναφέρει ένα αίτημα, συνεδριακή απόφαση, και που για χρόνια απαιτούσε από τον Κυπριανού, τον Κληρίδη, τον Βασιλείου, αυτό της αποκατάστασης του ονόματος των δολοφονηθέντων κατά τη διάρκεια του 55-59 Αριστερών. Όταν το έκαναν γαργάρα επί συγκυβέρνησης με Τάσο. Όταν το έβαλαν στο ψυγείο επί δικής του προεδρίας για να μη βγει στην επιφάνεια και το όνομα Δευκαλίωνας, για να μη χαλάσει η συμφεροντολογική σχέση με το κόμμα που στεγάζει τους θιασώτες του, αναμένει κανείς ότι θα τολμήσει να επαναφέρει τον κυπριακό εθνικό ύμνο; Αναμένει κανείς να μας πει τι έγινε τη νύχτα της Μεγάλης Παρασκευής πρωί Αγίου Σαββάτου; Αναμένει κανείς ότι θα τολμήσει να προχωρήσει στη λύση του Κυπριακού;
Έτσι, για να το ρίξουμε στον χαβαλέ, μόνο έτσι δεν θα τρελαθούμε, σου θυμίζω την ατάκα του «Ξάδελφου». «Μην υποβάλλεις ανόητες ερωτήσεις»
Περαστικά μας

Μίκης Χατζηνεοφύτου είπε...

Εύκολη η απάντηση αγαπητέ Κυριάκο.

ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ!

Κώστας Σιαμμάς είπε...

Απίθανο! Και όμως επιτέλους κάποιος τόλμησε!

Anef_Oriwn είπε...

Κύριε Τζιαμπάζη,
Σας χαιρετώ!

Μια μικρή απορία [χωρίς να μπαίνω στην ουσία του κειμένου ΣΟΥ]:
Λες για τον Πρόεδρο [για το θέμα του “εθνικού” ύμνου]: «Έχω σοβαρές επιφυλάξεις, πρώτα αν έχει την πολιτική βούληση και δεύτερο αν είναι σε θέση να προχωρήσει σε τέτοιο βήμα με τους πολιτικούς συμμάχους που έχει επιλέξει, λαμβάνοντας υπόψη την πολιτική των συμβιβασμών και υποχωρήσεων που ακολουθεί έναντι τους». Θες να πεις ότι αν ήταν άλλοι οι «πολιτικοί σύμμαχοι που έχει επιλέξει» θα ήταν διαφορετικά τα πράματα; Και ποιοι θα μπορούσαν να ήταν αυτοί οι σύμμαχοι;

Τάκης Μιχαήλ είπε...

Αγαπητέ μου Κυριάκο,
Το πιο πάνω άρθρο σου, είναι το πιο δυνατό από όσα, ίσως, έχουν γραφεί για το συγκεκριμένο θέμα. Λεω «ίσως» γιατί πιστεύω ότι είναι και το μόνο.
Μπορεί; Θα τολμήσει;
Όταν δε τολμά να επαναφέρει ένα αίτημα, συνεδριακή απόφαση, και που για χρόνια απαιτούσε από τον Κυπριανού, τον Κληρίδη, τον Βασιλείου, αυτό της αποκατάστασης του ονόματος των δολοφονηθέντων κατά τη διάρκεια του 55-59 Αριστερών. Όταν το έκαναν γαργάρα επί συγκυβέρνησης με Τάσο. Όταν το έβαλαν στο ψυγείο επί δικής του προεδρίας για να μη βγει στην επιφάνεια και το όνομα Δευκαλίωνας, για να μη χαλάσει η συμφεροντολογική σχέση με το κόμμα που στεγάζει τους θιασώτες του, αναμένει κανείς ότι θα τολμήσει να επαναφέρει τον κυπριακό εθνικό ύμνο; Αναμένει κανείς να μας πει τι έγινε τη νύχτα της Μεγάλης Παρασκευής πρωί Αγίου Σαββάτου; Αναμένει κανείς ότι θα τολμήσει να προχωρήσει στη λύση του Κυπριακού;
Έτσι, για να το ρίξουμε στον χαβαλέ, μόνο έτσι δεν θα τρελαθούμε, σου θυμίζω την ατάκα του «Ξάδελφου». «Μην υποβάλλεις ανόητες ερωτήσεις»
Περαστικά μας

Μίκης Χατζηνεοφύτου είπε...

Εύκολη η απάντηση αγαπητέ Κυριάκο.

ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ!

Κώστας Σιαμμάς είπε...

Απίθανο! Και όμως επιτέλους κάποιος τόλμησε!

Anef_Oriwn είπε...

Κύριε Τζιαμπάζη,

Έστειλα κι εγώ ένα σχόλιο μ’ ένα ερώτημα, τι έγινε; Ή πρέπει να γράφουμε επωνύμως;
Όπως και να ‘χει, το επαναλαμβάνω γιατί μπορεί και να χάθηκε στο διαδικτυακό υπερπέραν:

***********************
Κύριε Τζιαμπάζη,
Σας χαιρετώ!

Μια μικρή απορία [χωρίς να μπαίνω στην ουσία του κειμένου ΣΟΥ]:
Λες για τον Πρόεδρο [για το θέμα του “εθνικού” ύμνου]: «Έχω σοβαρές επιφυλάξεις, πρώτα αν έχει την πολιτική βούληση και δεύτερο αν είναι σε θέση να προχωρήσει σε τέτοιο βήμα με τους πολιτικούς συμμάχους που έχει επιλέξει, λαμβάνοντας υπόψη την πολιτική των συμβιβασμών και υποχωρήσεων που ακολουθεί έναντι τους». Θες να πεις ότι αν ήταν άλλοι οι «πολιτικοί σύμμαχοι που έχει επιλέξει» θα ήταν διαφορετικά τα πράματα; Και ποιοι θα μπορούσαν να ήταν αυτοί οι σύμμαχοι;

ενας αναγνωστης των κειμενων σας.. είπε...

κ. Τζιαμπαζη μου φανηκε ενδιαφερουσα η σκεψη σας..
ετσι τζαι αλλοιως εσιει χρονια που μου φαινεται φαιδρο το οτι εχουμε ενα υμνο αλλης χωρας..'
τζαι [ελαφρως;] αναξιοπρεπες..

2 παρατηρησεις/σκεψεις
1. νομιζω οτι ο μακαριος ειχε ζητησει απο τον σολωνα μιχαηλιδη να συνθεσει κυπριακο πολιτειακο υμνο..και το εκανε..αλλα προλαβαν τα γεγονοτα του 63-64..τζαι υστερα η μεραρχια..η δυαδικη εξουσια..τζαι πιαστα τζαι εγυρασιν..
το αναφερω για να υποδειξω οτι αν θα υιοθετηθει καποιος υμνος, τοτε ισως του σολωνα μιχαηλιδη να ηταν ο αρμοζων..
τζαι ισως η σκεψη οτι ο μακαριος μπορει να μην ηταν τοσο αυτονοητα ενωτικος οσο νομιζετε μετα το 60..βρισκω αρκετα πειστικο το κειμενο του περσιανη στην "νομιμοποιηση της κυπριακης δημοκρατιας" για το κλιμα της εποχης - εστω τζαι αν ειναι σαφως προκατελειμενος..ισως να ειναι τζαι πιο χαρακτηριστικος γιατι ερχεται που τα δεξια..

2. δυσκολευκομαι ειλικρινα να αντιληφθω τι εννοειται με τους συμμαχους του χριστοφια κλπ...δηλαδη εχετε την αυταπατη οτι αν ειχε ας πουμε συμμαχια με τον δησυ θα ηταν πιο ευκολο να το κανει;
το "δεν εκανε τιποτε", ειναι αδικο, αλλα και δεν βοηθα στην αναγνωση της συγκυριας νομιζω. ..ασχετο αν μπορει καποιος να περιμενει περισσοτερα..
σαφως εχει κανει βηματα σε αρκετους τομεις και πηρε γενναιες θεσεις σε στιγμες κρισης...
δεν νομιζω οτι ειναι [μονο] οι εκλογες το προβλημα..σαν θεμα συγκυριας..
μαλλον το ζητουμενο [αν καταλαβω καλα] ειναι η οικοδομηση ενος κλιματος για το τι θα [η μπορει να] ακολουθησει τις εκλογες το καλοτζαιρι..
οπως τζαι να εσιει...
νομιζω θα ηταν πιο δικαιο και σωστο να γινει η εκκληση σε ολοκληρη την πολιτικη ηγεσια..
απο οσους διεκδικουν οτι ειναι κληρονομοι του τασσου [που ηταν επισης κυπροκεντρικος] μεχρι τον αναστασιαδη...και το δηκο και η εδεκ..
μεχρι και τον συλλουρη αθθυμουμαι τον να αρθρωνει την φραση "πρεπει καποτε να κοψουμε τον ομφαλιο λωρο"..
επειδη οπως καταλαβαινετε για μερικους θα ειναι δυσκολο να καμουν απλα switch ισως να ηταν πρακτικο να υιοθετηθει ο πολιτειακος υμνος ενω σε περιστασεις [και οσοι θελουν] να μπορουν να χρησιμοποιουν τζαι τον ελληνικο..

ενας αναγνωστης των κειμενων σας.. είπε...

κ. Τζιαμπαζη μου φανηκε ενδιαφερουσα η σκεψη σας..
ετσι τζαι αλλοιως εσιει χρονια που μου φαινεται φαιδρο το οτι εχουμε ενα υμνο αλλης χωρας..'
τζαι [ελαφρως;] αναξιοπρεπες..

2 παρατηρησεις/σκεψεις
1. νομιζω οτι ο μακαριος ειχε ζητησει απο τον σολωνα μιχαηλιδη να συνθεσει κυπριακο πολιτειακο υμνο..και το εκανε..αλλα προλαβαν τα γεγονοτα του 63-64..τζαι υστερα η μεραρχια..η δυαδικη εξουσια..τζαι πιαστα τζαι εγυρασιν..
το αναφερω για να υποδειξω οτι αν θα υιοθετηθει καποιος υμνος, τοτε ισως του σολωνα μιχαηλιδη να ηταν ο αρμοζων..
τζαι ισως η σκεψη οτι ο μακαριος μπορει να μην ηταν τοσο αυτονοητα ενωτικος οσο νομιζετε μετα το 60..βρισκω αρκετα πειστικο το κειμενο του περσιανη στην "νομιμοποιηση της κυπριακης δημοκρατιας" για το κλιμα της εποχης - εστω τζαι αν ειναι σαφως προκατελειμενος..ισως να ειναι τζαι πιο χαρακτηριστικος γιατι ερχεται που τα δεξια..

2. δυσκολευκομαι ειλικρινα να αντιληφθω τι εννοειται με τους συμμαχους του χριστοφια κλπ...δηλαδη εχετε την αυταπατη οτι αν ειχε ας πουμε συμμαχια με τον δησυ θα ηταν πιο ευκολο να το κανει;
το "δεν εκανε τιποτε", ειναι αδικο, αλλα και δεν βοηθα στην αναγνωση της συγκυριας νομιζω. ..ασχετο αν μπορει καποιος να περιμενει περισσοτερα..
σαφως εχει κανει βηματα σε αρκετους τομεις και πηρε γενναιες θεσεις σε στιγμες κρισης...
δεν νομιζω οτι ειναι [μονο] οι εκλογες το προβλημα..σαν θεμα συγκυριας..
μαλλον το ζητουμενο [αν καταλαβω καλα] ειναι η οικοδομηση ενος κλιματος για το τι θα [η μπορει να] ακολουθησει τις εκλογες το καλοτζαιρι..
οπως τζαι να εσιει...
νομιζω θα ηταν πιο δικαιο και σωστο να γινει η εκκληση σε ολοκληρη την πολιτικη ηγεσια..
απο οσους διεκδικουν οτι ειναι κληρονομοι του τασσου [που ηταν επισης κυπροκεντρικος] μεχρι τον αναστασιαδη...και το δηκο και η εδεκ..
μεχρι και τον συλλουρη αθθυμουμαι τον να αρθρωνει την φραση "πρεπει καποτε να κοψουμε τον ομφαλιο λωρο"..
επειδη οπως καταλαβαινετε για μερικους θα ειναι δυσκολο να καμουν απλα switch ισως να ηταν πρακτικο να υιοθετηθει ο πολιτειακος υμνος ενω σε περιστασεις [και οσοι θελουν] να μπορουν να χρησιμοποιουν τζαι τον ελληνικο..

Κυριάκος είπε...

Απάντηση προς τον προηγούμενο αναγνώστη Α.Παναγιώτου(Υπογράφει τα σχόλια του ως "Ένας αναγνώστης των κειμένων σας").

κε Α. Παναγιώτου
Πρώτα να σας ευχαριστήσω που διαβάζετε τα άρθρα μου και βρίσκω ότι σας προβληματίζουν. Συμφωνούμε ότι θα πρέπει να σταματήσει αυτή η γελοία κατάσταση με τη χρήση ενός ξένου εθνικού ύμνου. Δεν γνωρίζω αν ο Μακάριος ζήτησε από το Σ. Μιχαηλίδη να γράψει νέο εθνικό ύμνο. Εν πάση περιπτώσει θα τον ενέκρινε ο ίδιος και οπωσδήποτε δεν θα ήταν δικοινοτικός, αλλά το πιο πιθανό να μιλούσε για την ελληνική εθνική μας καταγωγή. ο Μακάριος ήταν ενωτικός, δεύτερες σκέψεις άρχισε να κάνει μετά το φιάσκο της Κοφίνου, γι' αυτό και προκήρυξε νέες προεδρικές εκλογές που συνταγματικά έπρεπε να τις προκηρύξει τα προηγούμενα χρόνια και όχι αντισυνταγματικά να ανανεώνει την προεδρία του. Οι σύμμαχοι του κ. Χριστόφια είναι εκεί δεν χρειάζεται να τους ανακαλύψει κανείς. Μ' αυτούς συνδιαλέγεται. Εγώ δεν μίλησα για το ΔΗΣΥ, αλλά εσείς τον αναφέρετε. Εγώ μίλησα ότι ο Πρόεδρος και το ΑΚΕΛ είναι νομιμοποιημένοι να προχωρήσουν σε ριζοσπαστικές αλλαγές, όσον αφορά τα εθνικιστικά σύμβολα που παρέλαβαν από τις προηγούμενες κυβερνήσεις και δεν κούνησαν το μικρό τους δακτυλάκι να χαλάσουν έστω και μερικά. Δεν νομίζω, ότι συνεργασία ΑΚΕΛ ΔΥΣΗ θα διαφοροποιήσει την κατάσταση. Ο Πρόεδρος και το ΑΚΕΛ πρέπει να πάρουν τις αποφάσεις τους. Έχω σοβαρές επιφυλάξεις αν ο Τάσσος ήταν κυπροκεντρικός και κληρονόμοι της πολιτικής του είναι όλοι οι άλλοι εκτός από το ΑΚΕΛ. Είναι το ΑΚΕΛ που τον ανάδειξε στην εξουσία, ανασύροντας τον από τη ναφθαλίνη. Δεν ισχυρίζομαι, ότι όλα θα είναι εύκολα για τον Πρόεδρο για να προχωρήσει σε τέτοιες αλλαγές, αλλά από την άλλη τίποτα να μην κάνει, πάλι δεν συμφωνώ. έχει την πλειοψηφία της ελληνοκυπριακής κοινωνίας μαζί του, - και εγώ τον υποστήριξα στις εκλογές- αλλά άλλο το ένα και άλλο το άλλο. Γι' αυτό τον επικρίνω επειδή τίποτα δεν έκαμε σ' αυτό τον τομέα. Ακόμα δεν έχει αποκαταστήσει ούτε και το όνομα των ανθρώπων που σκότωσε η ΕΟΚΑ το 1955-59 επειδή ανήκαν στο ΑΚΕΛ, ενώ έσχιζε τα ιμάτια του, όταν ήταν στην εξουσία άλλοι. Από την άλλη δίνει χρήματα στο ίδρυμα της ΕΟΚΑ και διορίζει και συμβούλιο.
Τελειώνοντας δεν νομίζω, ότι είναι δύσκολο να επανέλθει στον προηγούμενο δικοινοτικό εθνικό ύμνο. Αλλά θέλει τόλμη και βούληση να γίνει. Ο Χριστόφιας την έχει; Αυτό είναι το ερώτημά μου.
Κ. Τζιαμπάζης

Ανδρέας Παναγιώτου είπε...

Αγαπητε κ. Τζιαμπαζη,
ευχαριστω για την απαντηση..δεν την περιμενα για να ειμαι ειλικρινης - απλα ειχα γραψει το σχολιο σαν ειδος εισηγησης αφου οντως κοιταζω τα κειμενα σας..

ναι θκιεβαζω σας...το προσφατο σας κειμενο που μου αρεσε ειναι το "η τζεμαλιε και ο φιλοσοφος ζηνων ο κιτιευς"...

για οσα μου γραφετε για τον χριστοφια τζαι την τωρασινη συγκυρια.. νομιζω οτι αμα δουμε τζαι τις εξελιξεις τουτον το χρονο ισως να μπορεουμε να αξιολογησουμε τα δεδομενα καλλιτερα..
τωρα μαλλον ξεκινουμε απο διαφορετικα σημεια χωρις κατ'αναγκη να ειναι τζαι διαφορετικα τα αξιολογικα μας κριτηρα..

το σημειο που διαφωνω αλλα ενταξι ισως να μεν εν δαμαι ο χωρος τζαι ο χρονος για συζητηση, εν η θεση σας οτι ο μακαριος ηταν ενωτικος μεχρι το 1967..
διαφωνω..οϊ γιατι εν μπορουν να βρεθουν δηλωσεις που να στηριζουν τζαι τις 2 αποψεις [ηταν ενωτικος ακομα - ηταν πια ανεξαρτησιακος] αλλα γιατι νομιζω το πλαισιο δειχνει οτι θα ηταν πρακτικα αδυνατο να εθελεν/επιστευκεν σε κατι στην ενωση/προσαρτηση στο ελληνικο κρατος μετα το 60 εχωντας ζησει την απομυθοποιηση των αθηνων σαν εκπροσωπων της "μυθικης ελλαδας" τζαι στην πορεια προς την ζυριχη τζαι στις κοντρα με διαδοχικες ελληνικες κυβερνησεις για την διπλη ενωση υστερα που το 63.. των παραλλαγων των σχεδιων ατσεσον..
[ακομα τζαι αν υποθεσουμε ενα αποθεμα εφηβικης συναισθηματικης ταυτισης με τον ορκο της φανερωμενης κλπ, η γενικοτερα νεανικα οραματα που τον εγκλωβιζαν συνασθηματικα - η μπορει τζαι ψυχαναλυτικα]..
φαινεται μου απιθανο να μεν εκαταλαβαινε οτι η ενωση ηταν ανεφικτη εκτος σαν διχοτομηση ...εισιεν πια ωριμασει νομιζω σαν πολιτκος οπως δειχνει η σοφη-νομιζω- πορεια του στο κινημα των αδεσμευτων...
ανκαι ναι μονο μετα το 68 τζαι το 71 αρκεψεν να το λαλει καπως δημοσια - ισως γιατι τελειωσε η περιοδος της δυαδικης εξουσιας με την παρουσια της μεραρχιας του γριβα μετα την κοφινου..δηλαδη νομιζω εν ωριμασε τζιαμαι η σκεψη του - απλα υστερα που τζηνο το σημειο εμπορεν να εκφραστει καλλιτερα/πιο ανετα..
η δικη μου ερμηνεια εν οτι οι κινησεις του την περιοδο 64-67 μαλλον δειχνουν οτι ο μαξιμαλισμος της "ατοφιας ενωσης" ηταν τροπος αποφυγης της πιεσης για καταργηση της κυπριακης δημοκρατιας...για το αμφιλεγομενο της ερμηνειας των κινησεων του απο τον χωρο της δεξιας νομιζω ο περσιανης ['νομιμοποιση του κυπριακου κρατους']εσιει καλα στοιχεια - ηβρα τις αναφορες στον φ. πετριδη ενδιαφερουσες λ.χ...αλλα αν δειτε τζαι την οπτικη της ακρας δεξιας - του παπαγεωργιου- εσιει την αλλην οπτικη που αξιζει να τοποθετηθει επισης στο τραπεζι για εν δυναμει ανασυνθεση του παζλ της περιοδου..
που την οπτικη γωνια της αναξαρτησιακης οπτικης, της συνεπους αριστερας ας πουμε, η ακομα τζαι των φιλελευθερων [οσων εμπορουσαν/ετολμουσαν να εκφραστουν τοτε] αρκησεν..
αλλα εκινητουν νομιζω με βαση το κλιμα της περιοδου..
νομιζω οτι ακομα τζαι το πλαισιο [τι επροηγηθηκε] των 2 ψηφισματων της βουλης για την ενωση το 64 τζαι το 67, μαλλον δειχνουν οτι η ρητορικη της ατοφιας ενωσης ηταν στρατηγικη κινηση..
μπορουμε να πουμε νομιζω οτι εκφραζε ενα κυπροκεντρισμο [οπως ισως τζαι ο τασσος] με αξονα τους ε/κ - οπου οι τ/κ ηταν μεν παροντες αλλα ημιαορατοι..σε τουτο σηκωνει κριτικη..αλλα ενωτικος εν νομιζω..

οπως τζαι να εσιει..
εν τζαι εν θεμα να πεισουμε σε μια ανταλλαγη γνωμων..
απλα εισηγουμαι μια εναλλακτικη αναγνωση που ισως βοηθησει να κατανοησουμε τοσο τις δυναμικες του τοτε..οσο τζαι την ρευστοτητα του τωρα σε επιπεδο της συλλογικης συνειδησης μεριδων του πληθυσμου..

να'σαστε καλα..

JACQUELINE KARAGEORGHIS είπε...

Πολυαγαπητé και τολμηρé φíλε,
μολις διáβασα το τελευταíο áρθρο σου για τον εθνικó ύμνο. Βγáλεις στην επιφáνεια φλéγοντα ζητήματα.... Μπραβο σου. Αλλα δεν θυμούμαι ποιó ήταν αυτóς
ο πρώτος μας ύμνος! Ολον τον χρóνο που γιορτàσαμε τα 50 χρóνια, éλεγα óτι η δημοκρατíα μας éζησε 3 χρóνια μóνο. Οτι τα 50 χρóνια ειναι μια απáτη...Πες μου τι γíνεται νε τες διαδηλώσεις των Τουρκοκυπριων? Δεν λéν οτι θéλουν να ζησουν μαζι μας (τους καταλαβαíνω). Θéλουν κáποια ανεξαρτησíα. Γιατι ο Ερδογαν ειναι τóσο σκληρóς μαζυ τους ; Πως μπορουμε να τους βοηθησουμε;
Επíσης απóλαυσα το μυθιστóρημα σου ...
Φιλικóτατα. Jacqueline

Αντώνης Κουρσουμπάς (α μέρος) είπε...

Εθνικός ή Κρατικός Ύμνος της Κυπριακής Δημοκρατίας

Τί γνωρίζουμε αλήθεια πάνω στο θέμα του Κρατικού ή Εθνικού Ύμνου της Κυπριακής Δημοκρατίας;
Το άρθρο του Κυριάκου Τζιαμπάζη: «κε Χριστόφια: επανέφερε τον κυπριακό εθνικό ύμνο. Μπορείς;»μας προκάλεσε το ενδιαφέρον να ερευνήσουμε το θέμα αυτό στο διαδίκτυο.Το συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι ποτέ μέχρι τώρα εμείς οι ίδιοι οι Κύπριοι σαν Εθνική Κοινότητα ή σαν λαός, δεν αντιμετωπίσαμε πενήντα χρόνια τώρα, με σοβαρότητα ένα τέτοιο τυπικό μεν, αλλά ταυτόχρονα ουσιαστικό, ζήτημα. Ίσως αυτό να οφείλεται περισσότερο στην ανωριμότητα με την οποία ακόμη αντιμετωπίζουμε, στη διχοτομημένη μας πατρίδα το ζήτημα της ΕΘΝΙΚΗΣ μας ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ! Όσον αφορά τη στάση του κράτους και του συνόλου των προέδρων που το κυβέρνησαν (για 47 χρόνια ως ομοιογενές - δεύτερο ελληνικό κράτος) πέραν από ανεκδιήγητή υπήρξε ταυτόχρονα και αφόρητα θλιβερή! *
Για του λόγου το αληθές διαβάστε πιο κάτω τα αποτελέσματα της σύντομης έρευνας μας….
Αντώνης Κουρσουμπάς
*Λαμπρή εξαίρεση ο Πρόεδρος Γ. Βασιλείου

Εθνικός Ύμνος… Πόσο κοινή είναι τελικά η λογική;

Αποσπάσματα από άρθρο του Μιχάλη Γ. Ολύμπιου στο περιοδικό ΡΕΥΜΑ, για το θέμα του ΥΜΝΟΥ της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Από τον καιρό που ξεκίνησα να καταλαβαίνω απλοϊκές πολιτικές έννοιες σε ηλικία 8-10 χρόνων, μου δημιουργήθηκε η εξής απορία. Γιατί ενώ ονομαζόμαστε Κυπριακή Δημοκρατία με μοναδική σημαία ‘κλέψαμε’ τον ύμνο μιας άλλης χώρας;
Μεγαλώνοντας μου απαντήθηκε μερικώς η απορία καταλαβαίνοντας τι σημαίνει εθνικισμός και ‘μεγάλη ιδέα’ αλλά εξακολουθεί να με βασανίζει το ερώτημα γιατί ενώ είναι παγκόσμια τακτική ο ύμνος (επίτηδες δεν τον αποκαλώ εθνικό) να αποτελεί σύμβολο παρουσίας ενός κράτους στο διεθνές γίγνεσθαι εμείς (οι Ε/Κ) αποφασίσαμε ενώ είχαμε κράτος ‘Διεθνώς αναγνωρισμένο’ να παρουσιαζόμαστε ως Ελληνικός δορυφόρος!
Σε ένα γεωγραφικό χώρο που ο πληθυσμός αποτελείται από διαφορετικές εθνοτικές ομάδες με ιστορικό συγκρούσεων όπως η Κύπρος είναι τουλάχιστον ατυχές να γίνεται χρήση από τη μία κοινότητα ενός συμβόλου άλλου κράτους που γράφτηκε για τον αγώνα εναντίον του εχθρού ο οποίος όμως εχθρός είναι η εθνική καταβολή της έταιρης κοινότητας . Κατά τη γνώμη μου ένα τέτοιο σύμβολο πρέπει να είναι συνεκτικό και ενοποιητικό.
Υπάρχουν ανά το παγκόσμιο παραδείγματα χωρών όπου χρησιμοποιούνται διάφοροι ύμνοι σε τοπικό επίπεδο αλλά ο επίσημος είναι μόνο ένας, όπως για παράδειγμα το Ηνωμένο Βασίλειο. Χαρακτηριστικά επίσης η Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας ενώ αποτελείται από 16 κρατίδια με δικές τους κυβερνήσεις, σύμβολα (σημαία, εθνόσημο) κάποια και με δικό τους εθνικό ύμνο π.χ. Βαυαρία έχουν ένα και μόνο ύμνο για τη διεθνή τους εκπροσώπηση.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η περίπτωση της Ελβετίας όπου υπάρχει ένας μόνο εθνικός ύμνος που όμως ανακρούεται σε οποιαδήποτε από τις πέντε γλώσσες που χρησιμοποιούνται στη χώρα.
Στο Βέλγιο για παράδειγμα που συναντούμε πολίτες με Γαλλική και Ολλανδική καταβολή δεν υιοθετηθήκαν οι αντίστοιχοι ύμνοι των εθνών αλλά ο Βελγικός που συναντάται σε φλαμανδική και γαλλική εκδοχή.
………………………………………………………………………………………
Ας πάμε τώρα στον βιασμό της λογικής που επεκράτησε στη μακαρία μας νήσο.
Στο σύνταγμα του 60’ δεν περιέχεται απολύτως τίποτα για την υπόθεση ύμνος αλλά με βάση την λογική της χρήσης των σημαιών που αναπτύσσετε στο άρθρο 4 η κάθε κοινότητα φαίνεται να χρησιμοποιούσε τον ‘εθνικό’ ύμνο της ‘μητέρας’ πατρίδας σε γιορτές και άλλες εκδηλώσεις.

Αντώνης Κουρσουμπάς (β' μέρος) είπε...

Κατά τα πρώτα δύο χρόνια της Κυπριακής Δημοκρατίας μάλλον δεν υπήρχε ύμνος, από κάποιες όμως αναφορές πληροφορούμαστε ότι συμφωνήθηκε η ανάκρουση σε επίσημες εκδηλώσεις ενός κομματιού κλασσικής μουσικής του Handel και εγκαταλείφθηκε το 1966 μετά την αποχώρηση των Τ/Κ από την κυβέρνηση.
Κάποιες άλλες αναφορές μιλάνε για ανάθεση από τον πρόεδρο Μακάριο στο Σόλωνα Μιχαηλίδη της δημιουργίας του εθνικού ύμνου ο οποίος όμως χρησιμοποιήθηκε μόνο κατά την επίσκεψη του προέδρου στην Τουρκία.
Οι παραπάνω αναφορές δεικνύουν τη βλακώδη συμπεριφορά και την κάλπικη θέληση των δύο κοινοτήτων να λειτουργήσει η συμφωνία.
Το θέμα ανακινήθηκε και επί Βασιλείου από τον ίδιο τον πρόεδρο σε κάποια συνέντευξη του αλλά δέχτηκε δριμύτατη κριτική από όλους πλην του ΑΚΕΛ με αποτέλεσμα να ενταφιαστεί.
Κατά τις συζητήσεις για το σχέδιο Ανάν προκηρύχθηκε διαγωνισμός και ανατέθηκε σε τριμελή ομάδα η δημιουργία του αλλά πέραν της απόρριψης του σχεδίου Ανάν, οι υποστηρικτές μιας τέτοιας ιδέας θεωρήθηκαν και πάλι προδότες.
Δεν καταλαβαίνω πώς και γιατί για 50 τώρα χρόνια αντιμετωπίσαμε το θέμα ύμνος λες και δεν υπήρξαμε ποτέ κράτος χωρίς ποτέ να σεβαστούμε την Κυπριακή Δημοκρατία, ελπίζω σήμερα και με αφορμή την ειλικρινή προσπάθεια λύσης του προβλήματος να μάθαμε από τα λάθη μας και να έχουμε ένα ύμνο για τον οποίο θα είμαστε περήφανοι και επιτέλους ΕΝΩΜΕΝΟΙ.

ΑΓΝΩΣΤΟΣ Ο ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΥΜΝΟΣ

Απόσπασμα από συνέντευξη του Προέδρου του Νεοκυπριακού Συνδέσμου
Θουκύ Θουκυδίδη στην εφημερίδα ΓΝΩΜΗ 5/5/2010, γύρω από το θέμα του Κρατικού Ύμνου της Κ.Δ.

Ερ. Ωστόσο οι περισσότεροι κύπριοι δεν γνωρίζουν καν ότι υπάρχει Κρατικός Ύμνος.
Θ.Θ. Ναι είναι άγνωστο το ότι έχουμε Κρατικό Ύμνο, τον οποίον δεν γνωρίζει σχεδόν κανένας. Ούτε γνωρίζουμε ότι όταν ο Μακάριος επισκέφθηκε την Τουρκία, αυτό τον ύμνο έπαιξαν στο αεροδρόμιο κατά τη διάρκεια της υποδοχής του. Και αν δεν κάνω λάθος είναι ένα κομμάτι κλασσικής μουσικής.
Ερ. Πάντως η εντύπωση που επικρατεί είναι ότι γίνεται προσπάθεια να κρατηθεί μυστικός αυτό ο Ύμνος.
Θ.Θ. Ξέρετε, παλαιότερα είχαμε απευθυνθεί τόσο στο υπουργείο Εξωτερικών όσο και στο ΡΙΚ για να μας δώσουν το συγκεκριμένο μουσικό κομμάτι αλλά οι επιστολές μας δεν έτυχαν καμιάς απάντησης.
Ερ. Να σας πω ότι δεν είναι κομμάτι κλασσικής μουσικής αλλά για μια μουσική σύνθεση του Σόλωνα Μιχαηλίδη. Ο Μακάριος του ζήτησε να το γράψει για το σκοπό που προαναφέρατε, την επίσκεψη στην Τουρκία. **
Θ.Θ. Δεν ξέρω γιατί κάποιοι το κρατούν μυστικό και υπάρχει και αυτή η αμφιβολία περί τίνος ακριβώς πρόκειται, άλλοι λένε ότι είναι ένα κομμάτι κλασσικής μουσικής και άλλοι αυτό που λέτε εσείς, ότι είναι μια σύνθεση του Σόλωνα Μιχαηλίδη.

Σχόλια Α. Κουρσουμπά
**Τα επίσημα ταξίδια του Μακαρίου ως πρώτου Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας στις Ουασιγκτων και Άγκυρα πραγματοποιήθηκαν στις 6/6/1962 και 22/11/1962 αντίστοιχα. Συνεπώς αν δεχτούμε την άποψη που επικρατεί ότι ο Ύμνος του Σ. Μιχαηλίδη βασισμένος στην 9η Συμφωνία του Μπετόβεν γράφτηκε το 1963(πιθανόν όταν ο Μακάριος προέβαινε στην ανατροπή των συμφωνιών Ζυρίχης – Λονδίνου), ο ΥΜΝΟΣ που παίχτηκε από τις στρατιωτικές μπάντες των τότε Προέδρων Κένεντυ και Γκιουρσέλ, δεν ήταν η Μιχαηλίδειος σύνθεση (http://www.youtube.com/watch?v=PkWhmPz02QA), αλλά ένα ουδέτερο κλασσικό κομμάτι (πιθανόν ) του Χέντελ.

Αντώνης Κουρσουμπάς (γ' μέρος) είπε...

Σκέψεις για το πουλί μας

Απόσπασμα από άρθρο του ανθρωπολόγου Γιάννη Παπαδάκη (Καθηγητή στο Παν. Κύπρου) δημοσιευμένο στο blog «Εκθέματα» (17/10/2010), με αναφορές στα κρατικά σύμβολα της Κ.Δ.

Μια σύγχυση, σκόπιμη ή μη, η οποία δεν φαίνεται να έχει παρέλθει. Σήμερα γιορτάζουμε (εννοώ οι Ελληνοκύπριοι) την ανεξαρτησία της Κύπρου, ενός κράτους που κανένας δεν επιθυμούσε και άντεξε μόνο τρία χρόνια πριν καταρρεύσει το 1963 λόγω αιματηρών συγκρούσεων, μιας Κύπρου της οποίας μόνο ένα μέρος ελέγχει η Κυπριακή Δημοκρατία, εκθειάζοντας μια σημαία που τότε αποκαλείτο και ως «το πατσιαούριν» (πατσαβούρα) ή «το περτικοπάννιν» (περδικοπανί), χρησιμοποιώντας μάλιστα τον εθνικό ύμνο ενός άλλου κράτους, της Ελλάδας. Σύμφωνα με δημοσίευμα (Αλήθεια, 4.10.2008), «Ο Ύμνος της Κυπριακής Δημοκρατίας» γράφτηκε από τον Σόλωνα Μιχαηλίδη το 1963 και εκτελέστηκε μία μόνο φορά το 2004, ενώ φυλασσόταν ως απόρρητος στο Υπουργείο Εξωτερικών. Η δε η ανεξαρτησία βιώθηκε τότε από τους Ελληνοκύπριους ως θλιβερή ήττα του αιτήματος της Ένωσης, υπέρ της οποίας ψήφισαν όλα τα ελληνοκυπριακά κόμματα στη Βουλή τον Ιούνιο του 1967.


Από το επίσημο site της Κυπριακής Δημοκρατίας

Σχετικά με τον Ύμνο της Κ.Δ.

Η καθιέρωση Εθνικού Ύμνου της Κυπριακής Δημοκρατίας έγινε με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου στις 18 Νοεμβρίου 1966. Σύμφωνα με την εν λόγω απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, υιοθετήθηκε ως Εθνικός Ύμνος της Κύπρου η μουσική του Εθνικού Ύμνου της Ελλάδας.
Εθνικός Ύμνος της Κύπρου,

Απόφασις υπ’ Αρ. 6133

14. Το Συμβούλιον απεφάσισεν όπως υιοθετηθή ως Εθνικός Ύμνος της Κύπρου η μουσική του Εθνικού Ύμνου της Ελλάδος.

Giorgos M. είπε...

Agapite k.Djambazi,

Diavasa to arthro sas stin efimerida politis me imerominia ekdosis 10/02/2011.
Simfono se arketa simeia, omos niotho tin anagki na sas rotiso gia ena thema pou anavlizi entona mesa apo to arthro sas.
Gia pio logo einai euthini tou k.Xristofia pou i Kipriaki Dimokratias xrisimopoiei ton elliniko ethniko imno?. Pos mporei na ferei euthini o k.Xristofias giauto? Mipos o idios dietakse na gini auto?. Opos poli sosta anaferate kai esis sto arthro sas, o arxiepiskopos Makarios pire tin apofasi tote. Kai den diafono oti oi logoi itan kathara gia ethnikistikous logous afou i politiki mas orimotita tote (opos kai simera fisika) itan se epipedo dapedou. Alla pos mporeite emmesos plin safos na tithete thema pros to prosopo tou k.Xristofia? Diladi ti perimenate na kanei apo tin mera analipsis tis proedrias? Ksafnika na vgei kai na pei "Leventes, allazoume ethniko imno giati den sinadi me tin Dimokratia pou simfonisame 40 xronia prin" ?. Milate gia simvivasmo tis aristeras me ta ethnikistika pisteuo, kai pragmatika dierotome gia pio logo na lete oti lete. Pos mporei na exi simvivasti i aristera me auta?. Diladi zoume se diaforetiki xora kai vlepoume alla pragmata?. Esis k.Djambazi den eidate kai den vlepete olo auto ton polemo pou dexete o k.Xristofias? Pios allos proedros tis dimokratias dexthike toso entono polemo?. Epikratise ena kima anti-kommounismou les kai tha ekane ti Kipro , mia Kokkini Plateia. Ton apokaloun prodoti, ton vrizoun en xoro kai esis milate na kanei anigma i aristera gia allagi tou ethnikou imnou?. Kala, oi prokatoxoi tou giati den dianoithikan na kanoun to vima?. Den nomizete oti zitate ipervolika pragmata?. Kale, edo mia ek peritropis proedria proteine (pou tin ixe proteienei kai o makaritis o Papadopoullos kai den einai kati kenourio) kai amesos epesan oloi na ton fan epidi lene " nta, na mas dioikoun oi Tourtzioi?" !!!. Fantastite na zitisi allagi tou ethnikou imnou ti tha gini...
Den nomizete oti sto arthro sas iste ligo akraios me to ti zitate?.

Prosopiki apopsi fisika, mporei esis na diafoneite, apla ithela na sas theso ta sigkekrimena erotimata.

Me ektimisi,

Giorgos M.

Κυριάκος Τζιαμπάζης είπε...

κ. Γιώργο,
Δεν θα εισέλθω στον πειρασμό των ερωτημάτων. Αυτά δεν μπορούν να δώσουν απαντήσεις. Αυτό που ήθελα να πω με το άρθρο μου είναι ότι ο Χριστόφιας δεν ευθύνεται για την καθιέρωση του εθνικού ύμνου της Ελλάδας. αυτό όμως που είναι δική του υποχρέωση έπρεπε να θέσει το ζήτημα της αλλαγής του. Καλώς ή κακώς υπάρχει ένας ύμνος, ένα κομμάτι κλασσικής μουσικής που χρησιμοποιήθηκε ως Εθνικός ύμνος, στην περίοδο του δικοινοτικού κράτους. Δεν έκαμε καμιά προσπάθεια να τον επαναφέρει. Δεν μπορούμε να κρίνουμε εκ των προτέρων, a priori, ότι θα τον κατηγορούσαν γι' αυτό. Αλλά και αν τον κατηγορούσαν δε σημαίνει ότι πρέπει να φοβάται τις κατηγορίες και να αποφεύγει οιεσδήποτε ενέργειες που οδηγούν στη διάρρηξη με το εθνικιστικό παρελθόν. Οι πολιτικοί πάντοτε θα αντιμετωπίζουν αυτό το πρόβλημα. Όμως είναι αυτοί που θα πρέπει να χαράξουν το δρόμο, είναι αυτοί που πρέπει να δώσουν όραμα στην κοινωνία. Αν οι πολιτικοί κυριαρχηθούν από το φόβο, τότε τι θα πρέπει να γίνει με την κοινωνία; Από την άλλη, η μη ανάληψη πρακτικών ενεργειών, δηλαδή στασιμότητα, ενισχύει ακόμη περισσότερο τις εθνικιστικές παρορμήσεις. Αν ο Χριστόφιας φοβάται τις κατηγορίες, θα ήταν καλύτερα να μην αναλάμβανε τα ινία του κράτους. Ο αντικομουνισμός δεν αποτελεί άλλοθι για να αποφευχθεί η ανάληψη ευθυνών. Και το τελευταίο: κανένας από τους προκατόχους του δεν μπορούσε να αναλάβει τέτοια πρωτοβουλία, επειδή ήταν εμποτισμένοι με τα εθνικιστικά "νάματα". Μόνο η αριστερά μπορεί και είναι καθήκον της να δώσει νέα πνοή στην ελληνοκυπριακή κοινωνία και να την απελευθερώσει από τις εθνικιστικές προκαταλήψεις. Αυτή είναι η άποψη μου χωρίς ερωτήματα.
Κ. Τζιαμπάζης

Giorgos M. είπε...

Agapite k.Djambazi,

Katarxin na sas euxaristiso gia tin apantisi, einai poli thetiko to oti kapoioi arthrografoi den exoun to email tous apla kai mono gia na fenete.

Antilamvanome pliros ti ennoeite, omos prosopiki mou apopsi, ine pos i kipriaki koinonia ine distixos akomi poli anorimi gia na mporesi na antilifthi tin anagki allagis ethnikou imnou. Exoun gennithi genies kai genies anthropon pou gnorizoun monaxa ton elliniko ethniko imno sas ton episimo imno tou kratous. Amfivallo ean kaneis apo tous sinomilikous mou pou den ezisan to arxiko "dikoinotiko" kratos tou '60 gnorizi oti ipirxe/iparxei kai episimos kirpiakos imnos. H kipriaki paideia, ekane ti douleia tis kai dimiourgise kai akoma dimiourgi anthropous emfiteumenous me ethnikistika dedomena.

Opos lete kai eseis, oi politikoi prepi na exoun tolmi. Nomizo o k.Xristofias apo ti mera analipsis tis eksousias ekane anoigmata kai kinisis pou kanenas allos proedros den ekane kai gi'auto katigorithike .Den pisteuo oti fovate na pari protovoulies. Omos xriazete stiriksi. Distixos iparxi entonos polemos kai paraskinio apo pantou. Eisigisi diki mou einai opos, se mellontiko sas arthro diasindesete tin anagki allagis tou ethnikou imnou me tin anagki allagis ton vivlion tis istorias (!!).Ime sigouros oti thimaste to paniko pou proklithike giati dithen o Xristofias tha "anthellinize ti Kipro me tis allages ton vivlion". Kai o logos giati apla den tha masoulouse pleon i kipriaki paideia tin karamella tis eisvolis , stegazontas tous praksikopimaties alla tha edine kinitro ston mathiti na skeuti oti kati proigithike tis eisvolis kanontas ton na anaptiksi kritiki skepsi.

Simfonoume oti xriazontai rizospastike allages stin kipriaki koinonia. Den tha mpo se dialogo kata poso mono i aristera mporei na to kanei, alla pisteuo oti mia sosti aristera mporei na ferei allages...alla prepi na ine sosti.

Me ektimisi,

Giorgos M.

Giorgos M. είπε...

Agapite k.Djambazi,

Katarxin na sas euxaristiso gia tin apantisi, einai poli thetiko to oti kapoioi arthrografoi den exoun to email tous apla kai mono gia na fenete.

Antilamvanome pliros ti ennoeite, omos prosopiki mou apopsi, ine pos i kipriaki koinonia ine distixos akomi poli anorimi gia na mporesi na antilifthi tin anagki allagis ethnikou imnou. Exoun gennithi genies kai genies anthropon pou gnorizoun monaxa ton elliniko ethniko imno sas ton episimo imno tou kratous. Amfivallo ean kaneis apo tous sinomilikous mou pou den ezisan to arxiko "dikoinotiko" kratos tou '60 gnorizi oti ipirxe/iparxei kai episimos kirpiakos imnos. H kipriaki paideia, ekane ti douleia tis kai dimiourgise kai akoma dimiourgi anthropous emfiteumenous me ethnikistika dedomena.

Opos lete kai eseis, oi politikoi prepi na exoun tolmi. Nomizo o k.Xristofias apo ti mera analipsis tis eksousias ekane anoigmata kai kinisis pou kanenas allos proedros den ekane kai gi'auto katigorithike .Den pisteuo oti fovate na pari protovoulies. Omos xriazete stiriksi. Distixos iparxi entonos polemos kai paraskinio apo pantou. Eisigisi diki mou einai opos, se mellontiko sas arthro diasindesete tin anagki allagis tou ethnikou imnou me tin anagki allagis ton vivlion tis istorias (!!).Ime sigouros oti thimaste to paniko pou proklithike giati dithen o Xristofias tha "anthellinize ti Kipro me tis allages ton vivlion". Kai o logos giati apla den tha masoulouse pleon i kipriaki paideia tin karamella tis eisvolis , stegazontas tous praksikopimaties alla tha edine kinitro ston mathiti na skeuti oti kati proigithike tis eisvolis kanontas ton na anaptiksi kritiki skepsi.

Simfonoume oti xriazontai rizospastike allages stin kipriaki koinonia. Den tha mpo se dialogo kata poso mono i aristera mporei na to kanei, alla pisteuo oti mia sosti aristera mporei na ferei allages...alla prepi na ine sosti.

Me ektimisi,
Giorgos M.

Κυριάκος Σολωμή είπε...

Από τον Κυριάκο Σολωμή προς τον Βασίλη Κωστή
Διαβάζω τον Κυριάκο ειναι είναι πολύ καλός και ικανός ,ειναι κρίμα που τον έφαγε το σύστημα.

Βασίλης Κωστή είπε...

Κυριάκο,
Αρκετά ενδιαφέρον κείμενο.
Βασίλης Κωστή

Παγανόπουλος Γιάννης είπε...

ΔΙΑΒΑΣΑ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΥΜΝΟΥ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΑ.
ΜΑΡΕΣΕ ΚΑΙ ΗΤΑΝ ΠΟΛΥ ΞΕΧΩΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΤΟΛΜΗΡΟ.
ΛΕΤΕ ΠΟΛΥ ΣΩΣΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΥΜΦΩΝΩ ΜΕ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΓΡΑΦΕΤΕ.
ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΑΝ ΚΑΙ ΤΗ ΘΕΛΕΙ , ΛΟΓΩ ΕΚΛΟΓΙΚΩΝ ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΩΝ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΤΗ ΜΕΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ.
ΚΥΡΙΕ ΤΖΙΑΜΠΑΖΗ ΕΠΙΣΗΣ ΟΙ ΦΩΤΟ ΠΟΥ ΑΝΕΒΑΣΑΤΕ ΣΤΟ FACEBOOK ΕΙΝΑΙ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ.
ΚΑΤΑ ΤΑ ΑΛΛΑ ΤΙ ΚΑΝΕΤΕ?
ΘΑ ΕΡΘΕΤΕ ΚΑΜΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΑΠΟ ΑΘΗΝΑ??
ΑΝΥΠΟΜΟΝΩ ΝΑ ΤΑ ΠΟΥΜΕ ΑΠΟ ΚΟΝΤΑ ΕΙΤΕ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΕΙΤΕ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ.

Παγανόπουλος Γιάννης είπε...

ΔΙΑΒΑΣΑ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΥΜΝΟΥ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΑ.
ΜΑΡΕΣΕ ΚΑΙ ΗΤΑΝ ΠΟΛΥ ΞΕΧΩΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΤΟΛΜΗΡΟ.
ΛΕΤΕ ΠΟΛΥ ΣΩΣΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΥΜΦΩΝΩ ΜΕ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΓΡΑΦΕΤΕ.
ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΑΝ ΚΑΙ ΤΗ ΘΕΛΕΙ , ΛΟΓΩ ΕΚΛΟΓΙΚΩΝ ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΩΝ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΤΗ ΜΕΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ.
ΚΥΡΙΕ ΤΖΙΑΜΠΑΖΗ ΕΠΙΣΗΣ ΟΙ ΦΩΤΟ ΠΟΥ ΑΝΕΒΑΣΑΤΕ ΣΤΟ FACEBOOK ΕΙΝΑΙ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ.
ΚΑΤΑ ΤΑ ΑΛΛΑ ΤΙ ΚΑΝΕΤΕ?
ΘΑ ΕΡΘΕΤΕ ΚΑΜΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΑΠΟ ΑΘΗΝΑ??
ΑΝΥΠΟΜΟΝΩ ΝΑ ΤΑ ΠΟΥΜΕ ΑΠΟ ΚΟΝΤΑ ΕΙΤΕ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΕΙΤΕ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ.

Marios είπε...

Εχουμε τον Ελληνικο Εθνικο Υμνο γιατι ειμαστε ΕΛΛΗΝΕΣ. Οσοι ανθελληνες επιθυμουν αλλαγη ας υιοθετησουν τον Τουρκικο να τελειωνουμε....ΑΥΤΑ

Marios είπε...

KYΠΡΟΣ ΓΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ....ΑΣΣΙΧΤΙΡ ΑΝΘΕΛΛΗΝΕΣ

Marios είπε...

ΚΥΠΡΟΣ ΓΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ....ΑΣΣΙΧΤΙΡ ΑΝΘΕΛΛΗΝΕΣ

Marios είπε...

ΚΥΠΡΟΣ ΓΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ...ΑΣΣΙΧΤΙΡ ΑΝΘΕΛΛΗΝΕΣ

Marios είπε...

ΚΥΠΡΟΣ ΓΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ,,ΑΣΣΙΧΤΙΡ ΑΝΘΕΛΛΗΝΕΣ

Ανώνυμος είπε...

ΝΑΙ ΓΕΝΝΗΘΗΚΑΜΕ ΚΑΙ ΘΑ ΠΑΙΘΑΝΟΥΜΕ ΕΛΛΗΝΕΣ.
ΕΔΩ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΑΣ

Ανώνυμος είπε...

πολλοί τούρκοι μιλούν Ελληνικά εδώ ... μπράβο σας